زغال سنگ چیست؟

زغال سنگ

زغال سنگ نوعی سنگ رسوبی قابل احتراق و از مهم ترین سوخت های فسیلی است که معمولا در بخش هایی از زمین که به نام بستر زغال سنگ شناخته شده اند ایجاد می شود. بخش عمده زغال سنگ بیش از 50 درصد وزنش یا 70 درصد حجمش را مواد کربنی تشکیل داده و طی میلیون ها سال با فشرده و سخت شدن بقایای گیاهان  مرده و تغییر یافته به وجود آمده است. از دیگر عناصر تشکیل دهنده زغال سنگ می توان به هیدروژن، اکسیژن و گوگرد اشاره کرد. این ماده به عنوان یک منبع انرژی غیر قابل تجدید طبقه بندی شده است.

زغال سنگ

انواع زغال سنگ
در یک طبقه بندی زغال سنگ به دو نوع زغال سنگ بخار و زغال سنگ کک تقسیم می شود که کاربردهای متفاوتی دارند.
زغال سنگ بخار که به نام زغال سنگ حرارتی نیز شناخته شده است عمدتا در تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.
زغال سنگ کک به نام زغال سنگ متالورژی نیز شناخته شده است عمدتا در تولید فولاد به کار می رود.

کاربردهای زغال سنگ

برخی از مهم ترین کاربردهای زغال سنگ عبارتند از :

تولید برق

کاربردهای زغال سنگ در تولید گرما و حرارت باعث شده از آن در صنعت تولید برق نیز استفاده شود به این صورت که ابتدا پودر زغال سنگ در دمای بالا سوزانده شده و بیشتر آب موجود در آن به بخار تبدیل می شود. از این بخار برای چرخاندن تور بین های با  سرعت بالا و در یک میدان مغناطیسی قوی استفاده می شود که در نهایت به تولید برق می انجامد.

صنعت تولید فولاد

در صنعت فولاد از کک زغال سنگ به طور غیر مستقیم برای تولید فولاد استفاده می شود. برای این منظور ابتدا زغال سنگ در کوره ها پخته می شود تا کک زغال سنگ به دست بیاید، کک برای گداختن سنگ آهن و تبدیل آن به آهن و تولید فولاد به کار می رود.

کشاورزی

در حین تبدیل زغال سنگ به کک، در کوره های کک سازی گاز آمونیاک تولید می شود که از آن برای تولید اسید نیتریک، نمک های آمونیاک و کود استفاده می شود.کودهای کشاورزی نقش مهمی در افزایش تولید محصولات زراعی داشته و به تغذیه و پرورش بهتر گیاهان کمک می کند.

صنعت

امروزه بسیاری از صنایع از زغال سنگ برای تولید محصولات خاص خود استفاده می کنند که از جمله معروف ترین آن ها می توان به صنعت سیمان، کاغذ سازی، آلومینیوم سازی، صنایع شیمیایی و داروسازی اشاره کرد. زغال سنگ برای تولید مواد اولیه متعدد از جمله بنزل، تار زغال سنگ، سولفات آمونیاک، کرئوزوت و غیره و همچنین به عنوان منبع انرژی در صنایع مختلف استفاده می شود.

مصارف خانگی

در مناطق سردسیری و در کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته، هنوز از زغال سنگ به عنوان منبع سوخت برای پخت و پز و منبع گرما استفاده می شود.

شرکت ناجی توسعه تجارت پارسا تأمین کننده زغال سنگ مورد نیاز صنایع، جهت استعلام قیمت و خرید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *